A bérszámfejtés egy automatizált folyamat, nem?
Sokan úgy gondolják, hogy egy könyvelőiroda, akinek a szolgáltatásai között szerepel a bérszámfejtés is (ami egyébként alap szolgáltatás), az csak adminisztrál, és egy szoftver segítségével csupán adatokat rögzít. A valóság azonban az, hogy ez bizony nem lehet egy automatizált folyamat. És amellett, hogy – bár sokan azt hiszik – hogy a bérszámfejtés mindösszesen annyi, hogy a bér összegét a bevételből levonjuk, majd kifizetjük a munkavállalónak. Ez is téves elképzelés.
Talán az alábbiakból mindenki számára érthető lesz, hogy miért mondjuk ezt.
Ha az előző feltételezés igaz lenne, úgy valóban akár az egész folyamat lehetne automatizált is. Sajnos, ezt azonban nem lehet megoldani.
Ha csak azt az egyszerű példát vesszük, hogy egy munkavállaló kiesik a munkavégzésből egy betegség vagy más egyéb miatt, az automatizmus máris felborult.
Az is egy tévhit, hogy ez a tevékenység csak a fizetési időszakban van történik. Nos, ez sem így van. Egy könyvelőirodában a bérszámfejtéssel foglalkozó kolléga rendszerint több munkáltatónak is dolgozik. És tudni kell, hogy nem minden munkáltató azonos napon fizet bért. De még ha így lenne is, előfordulhatnak különböző juttatások, túlóraelszámolások, hóközi kifizetések, Cafetéria vagy egyéb béren kívüli juttatások, a táppénzről nem is beszélve. Mindezt pontosan, a törvényi előírásoknak megfelelően kell elvégezni. Összetett és nem automatizálható folyamat.
Részletezzük egy kicsit, hogy mi tartozik a bérszámfejtés területéhez
Azt már megtudtuk, az előzőekben leírtakból, hogy ez nem egy egyszerű feladat. Sőt! Az előző fejezetben leírtaknál bizony sokkal többel is foglal magába. De nézzük meg néhány pontban összefoglalva, hogy melyek a bérszámfejtés körébe tartozó konkrét feladatok!
- pontosan kiszámolni a munkabéreket terhelő adókat, járulékokat, napokra vetítve,
- nyilván tartani a kötelező és az adható bérkiegészítéseket,
- bejelenteni a betegnapokat, kiszámolni a táppénzt,
- elszámolni a gyermekek után járó kedvezményeket, a gyerekes munkavállalók esetén,
- figyelemmel kísérni a fizetésemeléseket,
- elszámolni a túlórákat, nyilván tartani a kiküldetéseket,
- rögzíteni a szabadságolást
Itt csupán kiemeltük a bérszámfejtés során felmerülő legfontosabb feladatokat, a teljesség igénye nélkül. De talán már ebből is érzékelhető, hogy a bérszámfejtés, alapos szakmai tudást, felkészültséget, folyamatos tanulást és a törvényi változások figyelemmel kísérését igényli. Nem tévedhetünk, mert ha a számok nem stimmelnek, igen sok munkavállaló lesz elégedetlen. Nem utolsó sorban azt is figyelembe kell venni, hogy a mulasztásért a hatóságok előtt is felelősséggel tartozunk.
Tegyük motiválttá a munkavállalókat!
Miért? Mindez, amiről írtunk, erre is jó? A válasz egyértelmű igen. Mindenki szeret egy nyugodt és produktív munkahelyen dolgozni. És bármennyire különösen hangzik is, ennek az egyik feltétele a precíz bérszámfejtés, a pontos kifizetés, elszámolás.
Mi pluszként adjuk mindehhez, hogy egyedi igényeket is figyelembe veszünk, a velünk való kommunikáció folyamatos, akár online is. Mi lehet egyedi igény? Például egy több telephellyel rendelkező cég esetében a telephelyenkénti bérköltéség kimutatás. Tervezésnél, hatékonyság számításnál ez jelentős segítség.
Keressenek bennünket, hogy magasan képzett, profi szakemberekkel végzett bérszámfejtés történjen a cégénél!